Modern Iers Haakwerk: Modern Irish Crochet Christmasbell…….gehaakte Kerstbel.

Het patroon komt van
http://www.ravelry.com/discuss/irish-crochet-lovers/2772809/1-25
collagebells
Ik heb het patroon vertaald en mag het met toestemming van Melba op mijn blog zetten en verspreiden.
Dus hier is het:

Materiaal: garen no. 10 en naald no. 1,25.
Ongeveer 1 meter vulkoord (vk.) van 4 draden dikkere katoen in dezelfde kleur.
[Meet 4 meter af en vouw dat twee keer]

Gebruikte steken: vasten,(v.) halve stokjes,(hst) stokjes,(st.) picots,(p.)
Reliefstokje (Rst.) Reliefvast (Rv.)
Reliefstokje voor = voorlangs het staafje van de steek uit de vorige ronde een stokje haken, dus insteken van rechts naar links, lus ophalen, stokje afhaken.

BEGIN met ketting 4 lossen, maak ring met halve vaste.
1] 2 l., 9 hst. in de ring over vulkoord. Eindig met hv. in de bovenste van de twee lossen.
Dan heb je 10 steken.

2] Ketting 3l. (begin iedere toer met 3 lossen dat geldt dan als een steek.
{ 5 v. alleen over vk., sla 1 steek over, 1 st. in volgende steek. }
Herhaal tussen {} nog 4 keer. Eindig met 5 v. over vk. en hv. in top van 3 lossen.
Dan heb je 5 secties.

bell_6128_800

3] 3 l. { 4 v. over vk. , picot, sla 2 steken over en maak een v. in de volgende, 4 v. over vk, maak dan een reliëfstokje over de steel van het stokje van de vorige toer. }
Tussen {} 4 keer herhalen en eindig met Reliefvaste over de 3-l ketting en halve vaste in zelfde steek.

4] 3 l. { 11 vasten over vk., Reliefstokje over vorig reliefstokje.}
Eindig met Reliefvaste (Rv.) over de 3-l. van begin vorige toer. Halve vaste in zelfde steek.

5] 3 l. { 5 v. over vk., picot, sla 5 st. over. 1 v. in volgende st, 5 v. over vk., Rst rond vorig Rst.}
Herhaal tussen {} en eindig weer met Rv. over de 3-l van vorige toer en hv. in zelfde steek.

6] 3 l. { 13 v. over vk, Rst rond vorig Rst.} Herhaal tussen {} Eindig met Rv. rond vorige 3 lossen, hv in zelfde steek.

7] 3 l. { 5 v. over vk, picot, sla 6 steken over en maak 1 v. in volgende steek.
5 v. over vk, Rst rond vorig Rst.} Herhaal tussen {} Eindig met Rv. over 3l. van vorige toer en hv in zelfde steek.

bells_6134_700

8] 3 l. { 15 v. over vk. Rst rond vorig Rst. } Herhaal tussen {}, Eindig met Rv. over 3l. van vorige toer en hv in zelfde steek.

9] 3l. { [5v. over vk. sla 4 st. over, 1v. in volgende st.] dit twee keer, 5 v. over vk, Rst over volgend Rst.}
Herhaal tussen {} Eindig met 5 v. over vk, Rv. rond 3-l. en hv. in zelfde steek.

10] 1 l.
Over vk: 1v, 2 h st., 3 st., 1 d. st, 1l. picot, 1 l, 1 d st, 3 st., 2 h st., 1 v.
1 v. in volgende v. of in volgend stokje. Eindig met hv om de ronde te sluiten.

bell6122_700

Afwerking:

Draden afknippen. Stukje vulkoord omvouwen en met laatste stuk haakgaren het vulkoord vastzetten en draad wegwerken.
Belletje opvullen met wat je voorhanden hebt en licht stomen of sprayen met een lichte versteviging.

Variaties:
1] Maak de klepel door een bolletje te haken, opvullen, dichtmaken en verder gaan met een koord haken, bijvoorbeeld een Roemeens koord.Koord door gaatje in bovenkant halen en eindjes samen vast zetten.

bell6123_800
2] Bevestig een lintje aan een belletje of een kraal en haal dat door de bovenkant.

Advertenties

2 Reacties

  1. Ik heb er 1 gemaakt. Dikker garen geeft toch een ander uiterlijk. Ik moet waarschijnlijk meer toeren haken. ga het nog eens proberen.

    1. Fijn dat je het patroon wilt testen! Laat weten waar de problemen zijn, dan kan ik de beschrijving aanpassen.

Fijn als je een reactie geeft of commentaar levert!

%d bloggers liken dit: