Roemeens koord haken

roemeenskoord_5643_800

Dit koord wordt vanaf heel vroeger al gebruikt bij het maken van Roemeense point-lacékant.

Het koord doet wel denken aan macramé en dat heeft ook weer een taalkundige verklaring want deze kantsoort werd in Roemenië ook macramé genoemd, naar het Turkse makrama.

Dit koord wordt tegenwoordig  heel veel gebruikt door met name de Oost-Europese en Russische vrouwen die dat rijkelijk verwerken in hun moderne Iers Haakwerk stukken.

Het principe van het gebruik van dit koord in Roemeense point-lacékant is dezelfde als in Iers Haakwerk: Het gehaakte koord wordt vastgezet op een ondergrond in een (al dan niet tevoren bepaald) patroon en de ruimten tussen het koord worden opgevuld.

Het Roemeens koord is een gehaakt, enigszins plat, koord. Het voordeel van dit gehaakte koord is dat het makkelijk in bochten is te buigen, zonder dat het omslaat.  Als je met deze techniek begint is het makkelijker om een patroon te gebruiken dat uit één doorlopende lijn bestaat, zodat je zo min mogelijk uiteinden van het koord hoeft af te werken.

Prachtig Voorbeeld van ( NIET door mij gemaakt!) Roemeense point-lacékant,

http://www.bestneedleart.com

Butterfly27Ccol

Spiraal van Roemeens koord, met een ander garen verbonden met vasten en kreefsteek.

roemkrdspiraal_5644_800

3 Reacties

  1. De romeense koord heb ik aan de lopende band gehaakt…..maar dat is zo lang geleden dat ik nu niet meer kan beginnen. Kan ik van u een beetje uitleg krijgen? Ik zou er u zeer dankbaar voor zijn.
    Beste dank en groetjes.
    Cécile.

    1. Ik heb dit patroon nog niet goed uitgewerkt. Zodra dat het geval is komt het bij mijn kooppatronen.

  2. goedemorgen,
    mag ik als je blieft het patroon van dat mooie koord?
    bij voorbaat hartelijk dank!
    groetjes janneke

Fijn als je een reactie geeft of commentaar levert!

