Koraalmotief of balletje of decoratie of oorbel: met haken kan je alles maken

Koraalmotief

Ik noem dat zo, omdat deze grillige vorm mij in eerste instantie aan koraal deed denken. Maar dat hangt er van af welk garen je gebruikt en hoe je het gebruikt.

Versie 1: Haak je met katoen en heel strak, dan krijg je ongeveer de versie linksonder. Als je strak haakt krijg je een stevige strakke structuur. In andere kleuren is dit ook een leuke kerstversiering, of als kerstbal in de boom!

Versie 2: De blauwe. Haak je met gemêleerd garen (in dit geval sokkengaren van de Lidl) en afgewerkt met donkerder garen van de Zeeman, dan wordt het effect heel anders. Haak je dit met zacht garen en een grotere naald dan krijg je een lief zacht balletje om mee te spelen.

Versie 3: Haak je met heel dun katoen, bijv. nr. 10 en een naald no. 1 mm of 1,25, dan kun je er leuke oorbellen van maken of een hangertje.

Koraal_5588_800

3 l. sluiten met h. vst.

Of een magische ring.  In de ring 9 v. haken.

Toer niet sluiten.

Als je dat makkelijk vindt plaats dan een marker aan het begin van de toer,

of haal daar een gekleurd draadje tussen de laatste en de eerste steek.

Dat kan je dan steeds omhoog halen om te zien hoe ver je bent. Maar nodig is het niet want je haakt spiraalsgewijs en je kunt net zo lang doorgaan, tot je

er genoeg van hebt………

Toer 2 t/6: Maak steeds 2 v. in iedere v. Toeren niet sluiten, haak spiraalsgewijs rond.

Koraal_5590_800

Toer 7:

Maak een toer in kreefsteek in een andere kleur.

Haak achterwaarts (dus in plaats van rechts naar links, ga je nu van links naar rechts) voor een mooie, decoratieve rand.

Werkwijze kreeftsteek: Dit is eigenlijk een vaste maar dan TERUG over de toer die je het laatste gehaakt hebt.

  • De haaknaald in de twee lussen van de vorige vaste steken, van voor naar achter en een draad opnemen en die door de twee lussen van het haakwerk (de twee lussen van de vaste) halen.
  • Je hebt nu twee lussen op je haaknaald.
  • Draad weer opnemen en door beide lussen trekken.

Koraal_5587_800Koraalgrafiek

Advertenties

Eén reactie

  1. De kreeftsteek vind ik niet duidelijk omschreven. Zo lijkt het een gewone vaste wat het ook moet zijn maar dan van links naar rechts.

Fijn als je een reactie geeft of commentaar levert!

%d bloggers liken dit: